Søg i denne blog

onsdag, august 05, 2009

Ferie i Sverige

Vi kom hjem her til morgen tidligt efter er perfekt telttur til Sverige.
Afgang fra Struer søndag den 26. juli, alle fem i bilen, klokken er 12:50, km-tælleren viser 184900 og retningen er broerne til Sverige. Vi ankommer først på aftenen til Borstahusens Camping ved Landskrona. Ligger smukt med udsigt over Øresund og til Ven. Næste morgen tager vi ind til Malmø, nu viser km-tælleren plus 440 km. Vejret er perfekt, så vi har en god dag med butikker for de der nu synes om det. Jeg tager en kanalrundfart med Malthe og ser på den gamle by og miljøet omkring slottet. Næste dag, tirsdag den 28. juli, tager vi færgen over til Ven, lejer cykler og nyder øen, hvor der her i sæsonen er rigtig mange gule cykler og kun få biler. Vejret er stadigt godt - en enkelt lille byge, men ikke noget der betyder noget. Tycho Brahe Museet er den store seværdighed og er godt lavet. Der er noget for alle fra udendørs lege for den 8'te årige og masser af information og praktisk indføring i hans brug af sekstanter. Interessant at se hvordan han undersøgte planeternes baner før kikkerten blev opfundet.
Onsdag 29. juli tog vi tidligt fra Landskrona med retning mod Øland. Vejen går forbi Malmø, hvor vi brugte formiddagen. Vi delte os i to hold - et så chokolade fabrikken og jeg så museerne ved slottet.
Hvorefter vø kørte videre op til Øland, hvor vi fandt Ekerum Camping. Vi fik plads 72, se kort, mellem store fyrretræer. Minigolfen på pladsen er den bedste, jeg har set. Dels er der ved hvert hul en kort tekst, der fortæller om øens historie fra sidste istid og frem og giver lidt om seværdigheder. Dels var der gjort meget ud af omgivelserne til hvert hul, så det ilustrerede noget fra historien. Og endelig var hvert hul i to sværhedsgrader, hvilket er meget værd, når en på 8 gerne vil klare sig godt i konkurrencen. Seværdigheder på Øland er skov med meget gamle egetræer,Halltorps hage, lige ved campingpladsen og en hel speciel natur i Möckelmossen. Begge kan findes under seværdigheder på dette link.
Lørdag den 1. august kørte vi fra Øland mod Stockholm - km-tælleren stod nu på plus 1072. I Stockholm tog vi ind på Bredäng Camping. En rigtig god plads med flot natur med fjeld inde på pladsen og adgang til at bade i Mälaren, hvilket vi nu ikke prøvede. Der er 5 minutters gang til T-bane, hvor T13 bringer en ind til Gamle Stan på ca. et kvarter. Vasa museet var et gensyn, vi var der 1995. For Malthe var det selvfølgelig første gang og Karen og Esben var kun knapt 5 og 7 år gamle. Karen og jeg var på National Museet. I går tog vi formiddagen på Nobel museet inden vi kørte hjemad. K-tælleren viste plus 1542 ved afgangen fra Stockholm. Vi kørte med E4 langs Väneren, tog A40 ved Jönköping, spiste på Jensens Bøfhus i Borås og tog færgen fra Göteborg til Frederikshavn kl. 23:55. Jeg sov udemærket de 3 timer på færgen trods økonomi billet til godt 700 DKK incl 100 DKK i bookningsgebyr - vel for at jeg bestilte den over telefonen mens vi kørte mod Göteborg. Hjemme igen viser km-tælleren plus 2203. Alt i alt en rigtig god camping tur. Vejret var godt fra starten og blev endnu varmere hen igennem ugen.