Søg i denne blog

søndag, januar 21, 2007

"Den udtørrede sø" er med vand igen

Da vi flyttede ind i vores hus d. 1. januar 1994 var der, et par hundrede meter fra huset, en lille sø.
Historien, som jeg har fået den fortalt af en nabo, er at for en del år før vi flyttede hertil, gravede kommunen søen ud på et sted, hvor der ofte samlede sig vand.
Søen kunne så bruges til at skøjte på om vinteren.
Naboens historie var så, at siden kommunen gravede den ud, havde der stort set ikke været vand på stedet.
Men det var der altså i januar 1994 og, som jeg husker det, året efter. Vi skøjtede faktisk også på den dengang.
Men siden har der ikke været vand i søen, hvorfor vi kaldte den "den udtørrede sø".
Ikke før i år altså. Det har indtil nu været en meget våd og varm vinter og der har været vand i søen i et par måneder nu. Men ingen is, da vi helt usædvanligt ikke har haft frost endnu.
Om det skyldes klimaforandring, kan man vel ikke sige, men det er usædvanligt varmt. En mælkebøtte i blomst, som på DMI-linket, har vi også haft i vores græsplæne og herfra hvor jeg sidder, kan jeg ved terrassen se en mini-påskelilje, der er ved at springe ud.

Jeg kommer forbi søen hver morgen på vej ned til Kilen med hunden, så jeg har god lejlighed til at følge udviklingen.

På grund af den manglende frost har vi ikke fået gang i skøjtebanen her i Struer. I Holstebro har banen været åben, men er lukket igen på grund af varmen. Vores i Struer kræver at temperaturen holder sig under ganske få plusgrader for at den kan komme igang og det har vi så ikke haft denne vinter.

Ingen kommentarer: