Søg i denne blog

mandag, januar 22, 2007

ChiRunning og Chi Kung-træning

Hvad er nu det for noget ? Er den gamle ingeniør blevet bidt af østens mystik.

Historien er, at jeg var til juleløb her i juleferien. Ud over et godt løb i et pænt vejr i skoven (Klosterheden) fik jeg et eksemplar af et løbeblad, "Magasinet løb" nr. 6 efterår 2006, med hjem. Heri var der en artikkel om ChiRunning. Det synes jeg lyder interessent: En lidt andreledes løbestil, der skulle give få en til at løbe lettere, hurtigere og med mindre riciko for skader.
Bogen var udlånt på bibliotekerne, hvorefter jeg reserverede den og jeg venter stadig på den.
Men jeg fandt lidt beskrivelse på nettet fx. denne lille video. Ud fra dette har jeg forsøgt mig med denne løbsestil, hvor man bøjer lidt fremad i anklerne og lander på hele foden i modsætning til på hælen. Jeg har prøvet det over en godt 40 km nu og jeg tror faktisk, at der er noget godt i det.
ChiRunning-bogen har jeg som sagt ikke fået endnu, men Struer bibliotek havde en anden bog, godt nok ikke om løb, men om chi.
Den hedder "Vejen til energi" af Kam Chuen Lam.
Min ide, da jeg stod nede på biblioteket var, at jeg kunne da se lidt på baggrunden for chi-running, mens jeg ventede på, hvad så vidt jeg kan se, er den eneste bog om chi-running.
I "Vejen til energi" går de to første øvelser blot ud på at stå stille. Stå som et træ. Jeg er over den sidste måned så småt gået igang med disse to øvelser. Så må jeg se, om det fører til noget og om jeg kan bruge det i relation til løb.

Ingen kommentarer: